Skip to content

Slutet på historien?

25/05/2012

Av Elisabet Sjölund

Story-telling. Begreppet är nu stött och blött sedan en tid tillbaka. Idag skall alla produkter och varumärken berätta en historia. En historia som handlar om ursprung och genuinitet, någonting som ger produkten existensberättigande och skapar mening. Ja, ni har hört och läst det här förr. Jag bläddrar i en nyutgiven tidskrift och möts av annonser för skor, snabbmat, inredningsprylar, alkoholhaltiga drycker: annonser för i stort sett vad som helst visar gulnande ark, fotografier från förr, hantverksmiljöer och namnet på någon sorts grundare med möjlig anknytning till det som varumärket är idag. Även explicit i copyn: Ord som original och historia, årtal utskrivna med siffror med sirliga typsnitt…. och jag tänker att för att sticka ut; för att differentiera sig idag måste man ropa högt och man måste kanske ropa: JAG HAR INGEN HISTORIA ATT BERÄTTA. MEN JAG ÄR VÄRD ER KÄRLEK ÄNDÅ.

No comments yet

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: