Skip to content

Stockholmarna trampar igång våren

15/04/2012

Av Julia Holmberg

A car runs on money and makes you fat. A bicycle runs on fat and saves you money” skriver det brittiska klädföretaget Howies på sin blogg. Det ligger självklart något i det. Dessutom är den frihetskänsla som infinner sig när man cyklar svårslagen. Och när den autentiska, resurseffektiva och samtidigt hyperaktiva Stockholmslivsstilen gör sig påmind kan jag inte hjälpa att förundras över varför inte fler Stockholmare cyklar? Morgonträngseln i tunnelbanan, kaoset i pendeltågstrafiken och bilköerna som ringlar tätt genom hela Storstockholm där det ena vägarbetet avlöser det andra känns som anledningar nog att ta cykeln till jobbet.

Cykelresorna i Stockholm har ökat, ändå genomförs bara ca 8 % av alla resor i Stockholms innerstad på cykel och vi är långt ifrån Köpenhamn där hela 30 % av alla resor till och från skola och arbete sker via cykeln.Virgin Vacations rankningslista av världens bästa cykelstäder fanns inte någon svensk stad med, däremot två norska och såklart världens tredje bästa cykelstad- Köpenhamn. Frågan är varför Stockholm har så svårt att bli en cykelstad?

Medan andra städer i Europa satsar på cyklisterna känns det som att Stockholms makthavare inte har hängt med. I Köpenhamn äger alla en cykel, cykelnätet är dessutom utbrett och sammanhängande. I Köpenhamn kan man, till skillnad från Stockholm, ta med cykeln på alla pendeltåg och man har till och med installerat cykelpumpar och cykelställ på vissa pendeltåg. I Amsterdam utgör cyklingen hjärtat i stadens infrastruktur. Förutom världens bästa cykelnät finns här cykelgarage och cykeluthyrningar i varje gatuhörn. I London har man satsat på 6-filiga ”Cycle Superhighways” för att underlätta cykeltrafiken och i bergiga Trondheim har man installerat världens första cykellift.

Visst satsas det på cyklisterna även i Stockholm men det är satsningar initierade av cykelentusiasterna själva. På till exempel Bikertize kan du få betalt för reklam på din cykel. I Stockholm och Uppsala finns numera Cykelbyrån som förser kontor med cykelabonnemang- för ett par hundralappar i månaden kan företag få en stadscykel med sitt företags logga på och Cykelbyrån står för all cykelservice. Idag finns också Stockholm City Bikes på 94 ställen i Stockholm. När man lånar en Stockholm City Bike finns det möjlighet att använda sitt SL Access-kort som cykelkort- smidigt och enkelt. Cykelapparna och cykelbloggarna ökar, cykeln som modeaccessoar syns flitigt och på Norrlandsgatan i Stockholm ligger Bianchi Café and Cycles; en kombination av café och cykelbutik där människor möts för att äta och kanske för att diskutera cyklar. Stockholmarna verkar uppenbarligen älska cykeln men staden är långt ifrån “cykelvänlig”, i alla fall om den svenska “trygghetsnarkomanen” får säga sitt. 

Trots att Stockholm är långt ifrån övriga Europa vad det gäller satsning på cykelfrämjande infrastruktur verkar ändå Stockholmarna ha insett att framtidens enkla och smarta pendlande sker på cykeln- inte genom bilen. Regeringen har klubbat igenom att det ska byggas nya cykelbanor, cykelparkeringar och säkrare korsningar för cyklister i slutet av 2012. Om detta nu blir verklighet är det minst sagt på tiden.

Foto: Elin Bandmann

För härlig cykelinspiration av riktiga cykelentusiaster kolla in: Put the fun between your legs och Copenhagen Cycle Chic

No comments yet

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: