Skip to content

Att förföra utan att vilseleda

04/04/2012

Av Elisabet Sjölund

Bilder är per definition vilseledande. Det var en av kommentarerna i en diskussion under seminariet ”HUDNÄRA – ett möte om kosmetika, förhoppningar, trender och vetenskap ” som Konsumentföreningen Stockholm (KfS) arrangerade häromveckan. I diskussionen om reklam och om huruvida man får och bör få använda manipulerade bilder i reklam för skönhetsprodukter medverkade bl.a. Gunnar Larsson, generaldirektör på Konsumentverket och Tomas Lenneryd; stylist med bakgrund inom mode och media.  Gunnar Larsson pratade om lagstiftningen som säger att reklam som av den genomsnittliga konsumenten uppfattas som vilseledande är förbjuden. Ett par exempel på reklamkampanjer som fällts i domstol togs upp.

Tomas Lenneryd å sin sida pekade på svårigheten att reglera och dra gränser – långt före de moderna bildbehandlingsprogrammens era var bilder just manipulerade versioner av verkligheten och allt handlar om hur vi förhåller oss till bilder.  I vår tid kan vi i allmänhet förhålla oss till manipulerade bilder, menar Lenneryd, och man bör även lära sina barn att kritiskt granska bilder och budskap. I England börjar man reglera manipulering av reklambilder – i annonser för hårvård får t.ex. fotografier inte längre redigeras med extra glans i håren. Reglering som dock blir svår att kontrollera, enligt Gunnar Larsson.

Retusch och manipulering av bilder berör och upprör. Stort rabalder uppstod då den norske, prisbelönte naturfotografen Terje Hellesö visade sig ha monterat sina påstått “naturliga” naturbilder. Bildvärlden skakades om en aning men kanske vi inte borde ha förvånats – vi vet ju att möjligheterna finns. Konstnärinnan Anna Utopia Giordano undersöker hur retusch påverkar uttryck när hon manipulerar kända målningar av Venus med Photoshop. Kritik mot bildmanipulerandet dyker upp på olika håll men samtidigt syns andra tendenser. SJ’s tidning Kupé  anger i senaste numret inte bara skribent, fotograf, stylist och hår- och makeupartist utan även vem som stått för retusch i ett fotoreportage – kreatören bakom bildmanipulationen.

Vi vill bli förförda men vi vill inte bli lurade. Att en bild av en pipa inte är en pipa har vi hört (eller läst) förr – kanske är det en rimlig utgångspunkt i en alltmer Photoshoppad värld.

One Comment leave one →
  1. Elin permalink
    12/04/2012 12:51 pm

    “SJ’s tidning Kupé anger i senaste numret inte bara skribent, fotograf, stylist och hår- och makeupartist utan även vem som stått för retusch i ett fotoreportage – kreatören bakom bildmanipulationen.”

    Fantastiskt initiativ, inte minst för att de alltför sällan lyfts fram med sitt namn.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: