Skip to content

Lokala livsstilsmagasin tecken i tiden

16/03/2012

Av: Elin Åström Rudberg

Förra veckan damp det ner en ny gratistidning i i min brevlåda. Det var det första numret av “Vasastan Magasin” som ska komma ut fem gånger per år och innehålla lokala nyheter, intervjuer med lokala personligheter, reportage med mera.

Det är ingen slump att det här magasinet utkommer just nu. Lokalsamhället upplever en slags renässans och då syftar jag inte bara på den svenska matscenen där det lokalproducerade har exploaterats in absurdum av alla från “genuina” små producenter av råvaror till stora livsmedelsföretag. Nej, “kvarters-trenden” sträcker sig längre bort än så och berör allt som man kan göra, hitta och köpa inom ett lagom gångavstånd från sitt hem.

Det är framförallt i storstadsområden som det lokala utbudet har blivit viktigare de senaste åren. Lokala aktörer bidrar till en levande stadsdel och framstår som en motpol till det anonyma och globaliserade samhället som de flesta människor annars lever i. Suget efter lokala nyheter är stort; vi har kanske aldrig varit lika intresserade av att få läsa om affärsidkarna bakom kvarterskrogen, programmet på den närmaste öppna förskolan eller hur planerna ser ut för upprustningen av den lokala parken.

Vad är det då som driver denna trend? Jag nämnde “motreaktionen” mot en globaliserad och anonym värld ovan. Upplevd tidsbrist och längtan efter ett enkelt liv ur ett rent logistiskt perspektiv är en annan möjlig drivkraft; om den mesta service du vill kunna ta del av under en vanlig vecka finns nära ditt hem blir vardagen lättare att hantera.

Att ha nära till det lokala utbudet av restauranger, barer, butiker och caféer är även en status-markör. Att kunna gå ner till det härligt mysiga bohem-caféet på hörnet en lördagsmorgon med en tidning under armen för att sedan kika in i kafferosteriet och second-hand butiken längre ner på gatan symboliserar en livsstil som har blivit allt mer attraktiv.

Det är också en livsstil som känns internationell, som påminner oss i Sverige om storstäder som Paris och New York med dess myllrande folkliv, marknader och kultur. På så sätt är den lokala trenden kopplad till dess motsats: globaliseringen. Fler och fler svenskar reser och blir inspirerade av kulturer i andra länder och vill gärna att deras eget kvarter också ska känns mer internationellt. Så även om det lokala blir viktigare är internationell inspiration en förutsättning för att kvarterslivet ska blomstra. Jag är övertygad om att det här är en trend på frammarsch; extremt lokala initiativ med en internationell touch – det är framtidens melodi.

Och precis när jag ska publicera det här inlägget läser jag att den lokalt inriktade och crowdsourcade sajten Yelp ska lanseras i Stockholm: “Ny guide till Stockholm lanseras” på dn.se. Även det ett tecken i tiden.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , ,

No comments yet

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: