Skip to content

Dumhet kan också vara smart

14/12/2011

Av Elin Åström Rudberg

När jag var runt 14 umgicks jag en del med en tjej som jag inte hade så mycket gemensamt med. En dag hängde vi med några killar och jag har ett väldigt tydligt minne av hur min kompis sa uppenbart korkade saker och spelade ovetande inför de enklaste frågorna. Inställsamt fnittrande fällde hon den ena dumma kommentaren efter den andra. Det som förvånar mig även så här långt i efterhand är att denna taktik gick hem hos killarna. På något underligt sätt fann de denna dumhet attraktiv, och hon lyckade senare på kvällen snärja en av dem.

Än mer underligt kanske är att dumheten lever och frodas i dag, trots mottrender som exempelvis renässansidealet som jag skrev ett inlägg om nyligen. Och inte nog med det; dumhet lönar sig om man bara förmedlar den till omvärlden på rätt sätt.

För några veckor såg jag ett avsnitt av Karin Hübinettes intervjuprogram på SVT, där hon intervjuar Maria Montazami. Jag kunde inte undgå att fascineras av samtalet; vid flera tillfällen började Maria Montazami att gråta när hon tänkte på hur fantastiska hennes barn är och sen pratade hon om att kvinnor är bra på att städa och shoppa (eller något liknande, kommer inte i håg den exakta ordalydelsen nu).

Hon kan verka oförarglig – en glad pingla som glider blåögt genom livet – men det finns samtidigt något provocerande med hela hennes framställning av sig själv. Efteråt kom jag på vad det är: det är dumheten. Och det som kanske är mest provocerande är att dumheten är nyckeln till hennes framgång. Det är i själva verket otroligt smart att spela dum. Människor tycker hon är lite rolig och knasig och vissa, som jag, blir provocerade. Men faktum är att dumheten säljer.

Det kanske inte är så konstigt att Maria Montazamis framgångssaga tog sin början i dokusåpan Hollywoodfruar; ett exempel på TV-formatet som kan sägas vara urmodern till den moderna populärkulturella dumheten. Jersey Shore är en annan dokusåpa vars totalt urspårade huvudpersoner har blivit miljonärer. Deltagarna lever livet inklusive att ragga, supa och slåss med varandra. Men i förnedringen föds framgången, åtminstone för vissa lyckligt lottade dokusåpadeltagare.

Att vara eller spela dum är inte alltid så dumt som det ser ut tyvärr.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , ,

No comments yet

Leave a Reply

