Skip to content

En bok är en bok är en bok

23/09/2011
tags:

Av Elisabet Sjölund

Den fysiska pappersboken tappar mark till förmån för e-boken. I USA har Amazon, med sin läsplatta Kindle och planer på att lansera obegränsad läsning mot en årsavgift, kommit att dominera marknaden och driva en stark tillväxt för den digitala boken. Sverige verkar vänta på någon som tar en liknande roll – men kan e-boken ersätta den fysiska boken?

Magnus Nytell som är ansvarig för digital utgivning på Bonnierförlagen gav under ett seminarium om skogs- och pappersindustrins framtid som jag besökte förra veckan, sin bild av utvecklingen för e-böcker. I USA har utvecklingen gått rasande fort och det beräknas att det säljs tre gånger så många e-böcker 2011 som 2010.  I Sverige står e-böcker bara för 0,2 % av den totala bokförsäljningen och trögheten består delvis i avsaknaden av en aktör som lanserat ett eget system; en egen läsplatta och som aktivt driver på för ett ändrat konsumtionsbeteende hos bokläsarna – ett företag som tar den roll som Amazon tagit i USA. När det sker kommer tillväxten för e-boken att ta fart tror man. Enligt en artikel i Svenska Dagbladet satsar nu KF Media (med Akademibokhandeln, Norstedts och Bokus) på bland annat en ny app och att sälja läsplattor under ett nytt varumärke.

Man tror, enligt Nytell, inte att det handlar om att locka nya bokläsare, utan snarare om ett ändrat konsumtionsbeteende hos de ”gamla vanliga” bokläsarna. När man väl vant sig vid det nya sättet att läsa böcker handlar det mycket om pris – en e-bok är billigare än en fysisk bok (trots att den sänkta bokmomsen på 6 % inte omfattar e-böcker som beskattas som tjänster, det vill säga 25 %)).

Hur stor del av bokmarknaden skulle då egentligen e-böckerna kunna ta? Nytell gör en uppskattning på fem procent av bokförsäljningen i Sverige år 2013, längre fram än så vill han inte sia.

Förutsätter man att det bara är berättelsen eller informationsinnehållet som  man betalar för när man köper en bok, skulle det kunna bli hur stort som helst. Men så länge boken som fysisk artefakt, som inredningsdetalj, som bärare av ett taktilt värde, som ljudkälla (ljudet av att bläddra en viss papperskvalitet) och som symbol spelar en roll, finns det begränsningar med e-boken.

På Restaurang Pontus! i Stockholm är väggen dekorerad med en tapet föreställande en bokhylla. Kanske ett tecken både på att boken som sådan är mer än läsinnehållet och på att den även som fysisk produkt går att ersätta…

Läs vad andra bloggat om e-böcker eller passa på att besöka Bok- och biblioteksmässan i Göteborg i helgen.

No comments yet

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: