Skip to content

Utanför lunchboxen

09/09/2011

Av Elisabet Sjölund

I Skåne kallade vi lunch för middag när jag var barn. Middagen var helt enkelt måltiden man åt mitt på dagen. Nu har jag lärt mig att det heter lunch.

Lunchen är dock idag mycket mer än en måltid mitt på dagen. Den är för många ett gyllene tillfälle att hinna med lite mer av allt det där andra. När träningsklubbar erbjuder lunchpass, kyrkor har lunchandakt och diverse institut ger lunchseminarier, kan tanken på att sitta ner och äta i en timme kännas orimligt ineffektiv.

Klubben Lunchbeat gästas av olika DJ:s och erbjuder en timmes möjlighet till dans mitt på dagen i Stockholm, Malmö och Göteborg. Säkerligen dansas det snart till lunchrytmer på fler platser i landet; Lunchbeat har vuxit till en omskriven rörelse. I entrépriset ingår en enkel – ja, just det: lunch. För äta ska man också göra.

Gå på klubb på takterass – ett sätt att spendera sin lunchtimme, med Lunchbeat

Med de nya lunchaktiviteterna växer behovet och utbudet av smarta måltidskoncept; att tänka utanför den vanliga lunchboxen. Som vi tidigare nämnt utvecklas take-away-genren på både höjden och bredden. Dessutom, som med andra trender är mottrender; antitrender att vänta. Raggmunk med fläsk i kollegors sällskap kan kännas som en nostalgisk fullträff när vi tröttnat på att dansa på takterrasser eller konsumera finkultur under arbetsdagens avbrott. Med andra ord, även om lunchströmningarna handlar om så mycket mer än mat så leder de så småningom ned till det som lunchen från början kanske handlade om: en paus för måltid mitt på dagen.

No comments yet

Leave a Reply

