Skip to content

Billigt eller dyrt – motstridiga budskap om maten

07/09/2011

Av Elin Åström Rudberg

Igår eftermiddag hade Studio Ett i P1 ett inslag om att lågprismaten vinner mark. I inslaget talade man om Livsmedelsföretagens konjunkturbrev där 41 procent av mattillverkarna svarar att just nu så är det lågprisjakten som är fokus ute i butikerna. För ett halvår sedan var motsvarande siffra bara 9 procent. Idag publicerar Dagens Nyheter flera artiklar om att närodlad mat, som ofta är dyrare än den mat man vanligtvis hittar i butiken, är en stark trend just nu. Så hur ska man förstå dessa till synes motsägelsefulla verklighetsbeskrivningar?

Dagens konsumtionsmönster är polariserat – lågpristrenden och vurmen för närodlad och naturlig mat existerar samtidigt både på samhällsnivå och på en individuell nivå. Det är idag inget ovanligt att direktören i slips och italiensk kostym handlar i den exklusiva Östermalmshallen i Stockholm för att en stund senare fynda lågprisvaror i en stor matbutik.

I studier som NINE har gjort ser vi en tydligt trend mot att konsumenter blir allt mer målinriktade och fokuserade på att få ut ett så stort värde som möjligt för sina pengar. Just en ökning av den målinriktade och försiktiga konsumtionen påpekades även i inslaget i Studio Ett. Att inte bli lurad är en grundregel som fler och fler konsumenter följer; man vill på ett tydligt och logiskt sätt förstå vad det är man betalar för.

Vi har exempel på människor som inte köper lättprodukter eftersom man förstår att de ofta är utspädda med vatten, och det vill man inte betala för. När man handlar charkprodukter är man ute efter produkten som ger mest köttråvara för ett givet pris. Enligt samma logik handlar många människor lågprisprodukter när de kan övertyga sig själva om att den ofta upplevda sämre kvaliteten på produkten inte är större än vad det låga priset motiverar. Vi har helt enkelt blivit mer kräsna och krävande och väger hela tiden för- och nackdelar med faktorer som pris, naturligt, närodlat etc. mot varandra.

Normerna kring hur vi äter har också luckrats upp de senaste åren vilket  påverkar hur vi handlar mat. Det är idag inte konstigt att lyxa till det en vardag med champagne och oxfilé för att nästa dag äta fiskpinnar och potatismos. På detta sätt uppluckras också när och hur vi handlar dyr respektive billig mat. Resultatet är en konsument som ofta agerar motsägelsefullt och svårförutsägbart.

En omvärldsfaktor som gör att vågskålen tippar åt just lågprishållet är såklart det osäkra ekonomiska världsläget. Men samtidigt som jag sparar pengar genom att handla basvaror på Lidl vill jag unna mig en närodlad köttbit ibland. För det är en lyx som jag som svensk konsument fortfarande har råd med.

Läs även andra bloggares åsikter om , , ,

No comments yet

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: