Skip to content

Påverkar portionspackat perceptionen?

15/06/2011

Dagens konsument tillbringar mycket tid i farten, on-the-go, på väg till eller från någonting. Vi vill hinna med allt fler olika saker under dagen, varför varje aktivitet får ta allt kortare tid i anspråk – uppstartstiden för varje enskild aktivitet måste minimeras och när upplevelsen av tidsbrist ökar känns varje helhjärtad satsning på ett osäkert kort som en stor investering.

Denna trend har drivit fram och gett plats åt ett ökat utbud av produkter som med fördel ska konsumeras just på väg, någonstans mellan två platser. Produkter som är lätta att bära med sig, som inte är skrymmande eller besvärande att använda på publika platser, vars format tillåter konsumtion på kort tid och som inte kräver ett långsiktigt engagemang – för vem vet vad jag vill göra imorgon? Utbudet av mat, dryck och media anpassas efter den kringflackande konsumenten som vill vara tidseffektiv och vill utnyttja den där kvarten på bussen till att äta, dricka, kommunicera, lyssna på musik eller läsa. Snuttifierat, styckpackat, uppdelat i pixlar av sådant vi vill ha. En avgränsad bit i taget.

Nyligen lanserade förlaget Novellix sina första noveller i fickformat. Tidigare har man främst kunnat konsumera noveller i samlingsvolymer eller i tidskrifter och litteraturformen har nästan känts bortglömd.  Nu finns de alltså styckförpackade. ”Som Pixiböcker för vuxna” som förlagsinnehavarna uttrycker det på Novellix webbsida.  Fyra noveller utkommer åt gången, fyra gånger om året. En greppbar publikation; ett greppbart format, anpassat för den med ambitionen att läsa men med begränsad tid att göra det.

Första fyran från Novellix

Kanske är det inte förrän nu, när vi skriker efter effektiva, smart förpackade lösningar som passar in i luckorna i våra liv som vi är mogna för novellen på bred front. Kanske har den digitala utvecklingen, där podradiosändningar med nedladdningsbara short stories som ljudfiler förekommit ett tag, faktiskt hjälpt till att bädda för, den på papper tryckta, novellen.

Novellen skiljer sig i sin form från romanen, det ställs andra krav på det kortare, mer koncentrerade formatet. Novellen är i allmänhet inte en bit av en roman utan har en egen form och färg. Den ursprungliga betydelsen av novell var enligt Wikipedia “en berättelse om en nyhet av underhållande art, en anekdot i lätt framtoning”. Trots att novellbegreppet är bredare idag känns beskrivningen till viss del träffande för vår tids mediekonsumtion och även vår konsumtion i allmänhet.

Konsumtion av litteratur är en sak; konsumtion av livsmedel en annan – men ändå…: En portionsbit brieost kan vara en del av en brietårta. Men portionsförpackad brieost kanske inte riktigt smakar som brietårtan och vi kanske inte vill att den ska göra det. Konsumtionssammanhanget och on-the-go-situationen är annorlunda från den vid en stor middag vilket påverkar perceptionen. I utvecklingen av matprodukter för den kringflackande och tidspressade konsumenten kanske man kan lära sig av novellformen och skapa något som är mer självtillräckligt.  Det kan leda till lösningar som inte bara är mindre, eventuellt återförslutningsbara varianter av storpack utan som på ett helt annat sätt kan stå på egna ben. Om inte en egen genre så kanske en egen form.

Av Elisabet Sjölund

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: