Skip to content

Cykeln – livsstil, mode, identitet

23/05/2011

En vän skrev nyligen på Facebook att nytillkomna cyklister i Sydney har neon som gemensam nämnare, men att dessa sedan faller inom två kategorier; fashionistas med neon-pimpad cykel eller miljöaktivister med neonfärgad väst och ergonomisk hjälm.

Mode, livsstil, identitet; det är en bra sammanfattning av det som hänt med cykelkulturen som fullkomligt exploderat de senaste åren.

I Stockholm har antalet cyklister fördubblats under det senaste decenniet, ca 150 000 cyklister cyklar under ett dygn, och trots detta prioriteras inte cykelbanenätet (en artikel om detta i DN här) och samtidigt höjs SL-kortet med 100 sek per månad (”inte mer än tre chipspåsar”), vilket inte lär minska cyklandet.

Cykelanvändandet har gått från att ha varit något miljöpartister (transportmedel) eller sportfånar (träningsredskap) ägnar sig åt, till att bli en folkrörelse.

Och fördelarna är många. Det är miljövänligt, billigt, snabbt, effektivt, ett bra sätt att röra på sig i stadsmiljö och dessutom ett ypperligt tillfälle att manifestera sin identitet. Som följd ges produkter – som tidigare kanske framförallt uppfyllt en funktion – form, färg och material i syfte att locka vald målgrupp.

Cykelhjälmarna mina lillasystrar hade när vi var barn var i vit frigolit och de såg ut som små svampar på väg till skolan. Jag var däremot väldigt cool, cyklade helst utan att hålla i styret och hade givetvis ingen hjälm alls. Hur tiderna förändras. Nu finns det väldesignade hjälmar på marknaden som snarare är en självklarhet än ett tvång när man ger sig ut och även uppsjöar med andra spännande produkter som alla vill möta det ökade cykelintresset.

Innovativa Hövding har haft stora framgångar med cykelhjälmen man bär som en krage och som blåses upp som en krockkudde vid en eventuell olyckshändelse.

Hos den svenska nätcykelbutiken Bike by Me  kan kunden själv skräddarsy sin cykel med olika färger och tillbehör:

Cykloteket  har  flyttar ut till cyklisterna på gatan och erbjuder gratis service på väg till jobbet:

Moncler Gamme Blue’s vårkollektion 2011 designad av Thom Brown presenterades på  Milan Velodrome och har inspirerats av Tour de France och Giro d’Italia. För en recension och mer bilder läs på Style.com och på bloggen HAIKALcium Lowfat.


Gallerian PUB har fokus på cyklar och cykelmode i sina skyltfönster:

I kafét och lunchrestaurangen Bianchi Café & Cycles har man italienskt cykeltema och säljer även cyklar och har verkstad i angränsande butik.

Australienska Knog säljer fina cykeltillbehör och accessoarer:

av Åsa Jonsson

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , ,

No comments yet

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: