Skip to content

Att säga något och mena det

19/05/2011

Jag var på kyrkbröllop i helgen. Det var en god vän till mig som gifte sig och redan när klockorna ringde började mina ögon att tåras. Det är ju inte bara jag som blir rörd av bröllop men under ceremonin kunde jag inte undgå att slås av det allvar och den tyngd som kännetecknade hela situationen

Min vän och hans fru är födda på 80-talet. I och med att de gifter sig faller de in i en trend av allt fler giftermål, särskilt bland unga. Enligt statistik från SCB så ökade andelen bröllop bland personer i åldersgruppen 20-25 år med 19 procent mellan 2005 och 2009.

Bröllop är en händelse som omgärdas av stort allvar och det är talande för de värderingar och den livsstil som kännetecknar 80-talistgenerationen. Och ett tydligt trendbrott mot det som karaktäriserade generationen innan dem. Medan 70-talisterna var ironiska så är 80-talisterna allvarliga. Skillnaden blir tydlig just vad gäller hur man väljer att leva sina liv. Generaliserat kan man säga att 70-talisterna inte trodde på något annat än sig själva och de gifte sig och skaffade barn sent. Bland 80-talisterna ser vi en backlash.

När brudgummen i sitt tal på bröllopsmiddagen som jag deltog i yttrade orden: “jag älskar dig min S, min vackra S…” så gick det inte att tvivla på att min vän menade varenda ord han sa. Dagens unga och unga vuxna vill inte längre ironisera. De vill vara allvarliga. De vill tro på riktigt. De vill tro på evig och innerlig kärlek. Om det sen håller i längden, det är en annan fråga.

Jag har tidigare skrivit om 80-talistgenerationen här.

Av: Elin Åström Rudberg

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , ,

No comments yet

Leave a Reply

