Skip to content

Att välja eller att inte välja

16/05/2011

Dagens samhälle kännetecknas av ett enormt utbud av det mesta; av information, produkter och tjänster och det är ju förstås härligt att det finns en så stor valfrihet. Samtidigt är det tydligt att det enorma utbudet inte enbart är av godo; allt fler människor upplever det man brukar kalla för “choice overload” eller det som the Future Laboratory så träffande beskriver som “Stoffucation” (too much stuff). När vi ställs inför för många valmöjligheter blir konsekvensen att vi inte kan välja alls. Särskilt tydligt blir detta när det gäller val som vi inte är så engagerade i eller där vår kunskap är låg (tänk val av fonder till pensionen). I andra sammanhang är lusten att välja själv större.

Det som är intressant är att vi ser två starka och delvis motsägelsefulla trender som båda anspelar på valfrihet och “choice overload”. Å ena sidan har vi “customization”: produkter och tjänster där man själv får vara med och välja hur utformningen och innehållet ska se ut. Själva tjusningen är att vara aktiv i valsituationen och att skapa sin egen unika variant som är särskild gjord “av och för mig”. Vi kan se det i allt ifrån möjligheten till att designa sin egen t-shirt eller skor (Threadless och Converse t ex) till att som i exemplet nedan, som jag tycker är kul, välja sin egen läskmix (finns ännu så länge bara i USA).


Med Coca Cola freestyle kan man välja mellan 100+ drycker i en automat. Man väljer blandning och ut kommer ens “egengjorda” läsk.

Å andra sidan fokuserar en trend på det motsatta: att låta människor slippa välja; någon annan har redan gjort valet åt dig. Det handlar helt enkelt om att “outsourca” beslutet till en extern aktör, det kan vara ett företag, organisation eller en individ. Detta är en trend som kommer väldigt starkt och parallellt med customization-trenden. Populariteten vad gäller färdiglevererade matkassar hem är ett exempel på detta. Det är en lösning på ett vanligt problem: på vardagar har många människor varken tid eller lust att planera och laga middag.

Nyckeln här är trovärdighet. Om människor ska låta någon annan ta ett beslut som påverkar dem gäller det att förtroendet är högt för den som gör valet. Om förtroendet finns kan man känna sig säker på att det man i slutändan får i sina händer (om det nu är information, en produkt eller tjänst) är vald med omsorg. För att parafrasera en stor svensk modekedja: noga utvalt blir framtidens buzzword.

Av Elin Åström Rudberg

Läs även andra bloggares åsikter om , , ,

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: