Skip to content

Ljud: upplevelse och branding

04/05/2011

Slut ögonen en stund, stanna upp i det du gör och lyssna till de ljud du hör omkring dig.

Knapprandet från tangenter när dina kollegor skriver, stolar som skrapar, bruset från en fläkt, kaffemaskinen från våningen nedan…

Kyrkklockas slag, bilar som kör och tutar, grus som knastrar under fötterna, ett barn som skrattar, klackar som klapprar mot asfalten, människors telefonsamtal när de passerar, en fågel som kvittrar…

Oavsett var man befinner sig påverkas man av yttre ljudkällor. De hjälper oss vid orientering och identifiering av platser och de eventuella koder, regler, rörelsemönster och beteenden osv. som förväntas. Ljuden kan lätt framkalla känslor som irritation, lugn, igenkänning, glädje, rädsla eller locka till skratt dans. Ljud har inom produktdesign använts för identifikation och branding; som det typiska dörrljudet hos en Mercedes eller klicket när man öppnar en Pucko.

De riktade, planerade ljuden har även flyttat ut i det offentlig rummet. Som mindre innovativa och sofistikerade exempel kan nämnas några butiker och restauranger på Östermalm i Stockholm (Stockhome, Pascha Deli). De har riktat sina högtalare fyllda med musik ut på gatan för att samsas med bilar, mobilsignaler och annat oljud långt innan öppningstid. Sturegallerian välkomnade våren på ett mer avslappnande och naturligt maner med blommor längs gångarna och fågelkvitter.

Det finns även flera exempel på intelligenta, roliga, oväntade och njutningsfulla sätt att använda ljud på för att skapa en upplevelse, ett rum eller en miljö med bra akustik för specifika tillfällen. I Gallerian i Stockholm har man arbetat med ljuddesign för att skapa olika rum genom att lägga till och rikta ljud. På detta sätt kan man, i en redan bullrig miljö, maskera ljud som upplevs negativa och skifta fokus (se en intressant video om detta här!)

Andra inspirerande och spännande exempel på ljuddesign:

  • Under en bro vid T-Centralen kunde man i vintras höra mystiska och exotiska ljud som leder tankarna till en varm, fuktig, grönfrodig djungel.
  • På Museumplein i Amsterdam har ett spelverk integrerats i marken (se film här) och på vissa vägar i Japan har räfflor lagts in i vägbanan på ett sådant sätt att det spelas en melodi när olika toner genereras
  • Vid en motorvägsöverfart vid Massachussets Museum of Contemporary art har det monterats orgelpipor. Trafiken resonerar i dessa och  toner skapas som sedan spelas upp i högtalare monterade under bron (se film om detta här)
  • Företaget Silent Arena skapar en annorlunda upplevelse på festivaler och klubbar. Varje person får ett par trådlösa hörlurar och kan på så sätt välja musik som spelas av olika DJ:s (se ett väldigt kul klipp från en fest där alla dansar för sig själva med hörlurar)

Sammantaget finns det stora affärsmöjligheter för de som inser värdet i att utnyttja ljuddesign som en del av sitt varumärke. (Se exempelvis detta inslag från TED Talks från 2009 där Julian Treasure, erkänd expert inom området, talar om hur ljudet påverkar oss och vad det har för betydelse). I Sverige finns också satsningar på bra ljudmiljö som affärsidé inom exempelvis restaurangvärlden och skolväsendet (ett nytt initiativ här). Människor drunknar i media, buller, intryck och öppna kontorslandskap. Man har sett starka samband mellan ljud och stress och många får hörselskador som följd av buller. Därför ser jag fram emot en framtid där fler kreativa, spännande, nyttiga, roliga ljudlösningar integreras i vardagen!

Av Åsa Jonsson

Läs även andra bloggares åsikter om ,

No comments yet

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: