Skip to content

Engelsk aptit för skandinavisk mat

11/01/2011

Kan sill och Västerbottenost rivalisera med pizza och pasta när Storbritannien utvecklar en smak för skandinavisk mat?

Den frågan ställer det brittiska företaget John Lewis, som bland annat äger livsmedelskedjan Waitrose, när de från och med den 10 januari och sex veckor framöver testar att saluföra ett bredare sortiment av nordiska dagligvaror.

Testförsäljningen är ett resultat av ett tidigare samarbete mellan Exportrådet och Waitrose, och målet är att tillgodose britternas växande aptit för skandinavisk mat. Exportrådets projektledare Gustaf Bergström uttrycker det med att säga: ”Svensk mat handlar om naturliga ingredienser, hög kvalitet och innovation, därför passar det bra med det som Waitrose kan erbjuda.”

Enligt den oberoende trendrapporten Food Watching, som Waitrose har beställt av företaget The Food People, förutspås skandinaviska och svenska produkter att bli den hetaste trenden inom mat i Storbritannien under 2011. Lyckas Waitrose försök hoppas man att produkter såsom lingonsylt, knäckebröd och hårdost på sikt ska ingå i det ordinarie utbudet.

London har länge varit riktmärke för trender inom mat och dryck. Skandinavisk mat har sedan en tid kommit som en frisk fläkt över London, och har nu börjat rota sig med de mer namnkunniga etablissemangen såsom baren och restaurangen Fika och den kombinerade butiken och restaurangen Scandinavian Kitchen.

En orsak kan mycket väl vara att den ansenliga del skandinaver, och speciellt svenskar, som flyttat till London under de senaste tio-femton åren både saknar hemlandet och vill även sprida sin kulinariska tradition. En av de som utmärkt sig på senare tid är matantropologen och kocken Signe Johansen, som arbetar med att få in det skandinaviska köket i britternas medvetande.

Neil Nugent, Executive Chef hos Waitrose, sammanfattar det hela med att säga: ”Skandinavisk mat blir nu upptäckt för sina enkla, rena smaker. Jag tror att det här eventuellt kommer att bli en del av repertoaren vad gäller matvaror som britter äter och vissa produkter kan komma att bli framtida stapelvaror, såsom Västerbottenost som kan bli lika populärt som Edamerost.”

Utöver de svenska företagen Scan, Oatly och Kopparberg, som redan har lyckats ta sig in på den brittiska marknaden, kommer Waitrose att under testperioden saluföra produkter från Eriks Såser, Fria Bröd, Leksandsbröd, Norrmejerier, PehrsonHertz, Procordia, Skånemejerier och Villman & Co.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: